De 50 beste lifehacks voor je bruiloft

De 50 beste lifehacks voor je bruiloft

21 januari 2019

Als je een ‘probleem’ op een slimme en onconventionele manier kunt oplossen, wordt dat ook wel een lifehack genaamd. Het maakt het leven zoveel makkelijker. Een bruiloft plannen doen de meeste maar één keer, echter sommige mensen hebben er hun beroep van gemaakt ;-). Net als ik. Dolgraag deel ik allemaal slimme en handige tips met jullie die ik in de loop der jaren (lees ruim 9 jaar) heb geleerd door mijn werk als weddingplanner. Het zijn er behoorlijk wat, maar ohh zo handig, dus neem echt even de tijd om ze te lezen of sla ze op voor later als je wel even de tijd hebt.

Studio Damon

Trouwkleding

1. Zorg ervoor dat je sluier niet wegwaait door gewichtjes te maken aan je sluier. Op het strand kan het vaak flink waaien en niets is dan vervelender als je je sluier vast moet houden als je naar het altaar loopt. Daarvoor had je niet zo’n mooie sluier aangeschaft. In Nederland heb ik ze nog niet echt kunnen vinden, maar als je op Etsy zoekt naar ‘veil weights’ dan vind je er heel veel.

2. Naar het toilet met je trouwjurk. Er zijn twee manieren die het makkelijker maken om naar het toilet te gaan met je schitterende bruidsjurk:

  • Check deze lifehack met een ikea tas
  • Trek aan de voorzijde je hoepel naar voren waardoor je jurk erin valt en ga achterstevoren naar het toilet.

3. Neem een handstoomreiniger mee! Als weddingplanner weet ik hoe vaak de trouwjurk toch gekreukt uit de zak komt of de blouse van de bruidegom toch nog gestreken moet worden. Zeker voor een bruiloft in het buitenland is het handig om altijd een handstoomreiniger mee te nemen (ik heb hem overigens altijd bij me!).

4. Toetendoekjes: Wist je dat je vlekken in de jurk vaak al eenvoudig eruit kunt krijgen door snoeten poetsdoekjes? Eenvoudig te krijgen bij de supermarkt of drogist. Voor de hardnekkige vlekken kan ossengal ook heel handig zijn.

5. Laat je BH vast naaien in je trouwjurk: Zo blijven je jurk en je BH altijd goed zitten ten opzichte van elkaar en zul je nooit hoeven te hijsen omdat je BH ineens boven je jurk vandaan komt.

6. Neem altijd veiligheidsspelden mee. Voor het opspelden van de trouwjurk als deze een sleep heeft, zodat je heerlijk kunt dansen en je vrij kunt bewegen. De touwtjes die ze in een bruidsmodezaak eraan maken zijn nooit stevig genoeg omdat mensen toch altijd per ongeluk op je jurk gaan staan. Veiligheidsspelden zijn top! Ook maak ik er vaak de BH mee vast aan de trouwjurk (mocht deze er niet ingenaaid zijn).

7. Voorkom ladders in je panty door ze in de vriezer te gooien. Spoel je panty af met water, wring hem uit, stop hem in een plastic zakje, leg de panty met zakje in de vriezer voor een nachtje en laat hem daarna op kamertemperatuur komen. Je hoeft dit maar één keer te doen en werkt echt. Overigens bestaan er ook laddervrije panty’s van Kunert. Uiteraard kun je er wel een gat in krijgen (als je echt heel gek doet ;-)), maar door de speciale weeftechniek heb je meteen een ladderstop waardoor je geen ladder kunt krijgen. Toch een gewone panty en een ladder, naast nagellak werkt haarlak ook om deze ‘te stoppen’.

8. Bruidegommen, trek een huidskleurig t-shirt onder je overhemd.Zonde als je witte mouwtjes onder je overhemd ziet. Dat voorkom je door een huidskleurig shirt eronder aan te trekken.

9. Loop je trouwschoenen in. Schoenen lopen het fijnste als je er al regelmatig in gelopen hebt. Nu wil je natuurlijk niet je trouwschoenen al helemaal versleten hebben. Last minute schoenenstress: Doe een goede sok aan, trek je trouwschoenen aan en föhn je schoenen zodat ze naar je voet gaan zetten.

10. Schuur de onderkant van jullie schoenzolen. De meeste trouwschoenen zijn helemaal glad van de onderkant, waardoor je ook de grootste kans hebt dan je uit kunt glijden. Deze worst-case-scenario voorkom je door de onderkant van jullie zolen met wat schuurpapier te ‘bewerken’. Grove stoeptegels hebben eigenlijk hetzelfde effect.

11. Als je buiten gaat trouwen en je hebt naaldhakken, schaf dan hakbeschermers aan.Zo gaan je hakken niet stuk, maar zak je ook niet weg in het zand, grind of gras. Ook handig voor je gasten.

Amanda Drost

Gasten & uitnodiging

12. Enveloppendoos. Niet vergeten, ook als je geen geld hebt gevraagd willen mensen je altijd een kaartje geven. Het handigste is een enveloppendoos met een slotje eraan (geef deze aan je ceremoniemeester). Een budget DIY-tip is bijvoorbeeld het maken van een enveloppendoos van meerdere groottes dozen. Bij de Hema verkopen ze van die 3-pack kartonnen dozen. Zorg wel dat je over de gehele breedte de onderkant eruit snijdt (1cm rand overhouden om te plakken) van de bovenste dozen. Als je deze gebruikt moet je hem niet helemaal dichtplakken want soms hebben mensen best grote kaarten en dan kun je het deksel er even afhalen en de kaart erin stoppen. Ook is het verstandig om tussentijds de enveloppendoos even leeg te maken en veilig op te bergen (vraag de locatie of ze een kluis hiervoor hebben).

13. Label cadeaus. Vaak nemen gasten een cadeau mee en een kaart. Zorg dat óf de kaart wordt vastgeplakt aan het cadeau zodat jullie weten dat deze bij elkaar horen of plak een sticker op het cadeau waar je de namen van de gevers op kunt schrijven. Jullie ceremoniemeester doet dit met liefde!

14. Open een wedding bankrekening. Dit helpt je om te sparen voor de bruiloft, maar ook om een duidelijk overzicht te behouden van je budget en de uitgaven (en aanbetalingen). En je kunt de gasten vragen om het gevraagde envelopje over te maken i.p.v mee te nemen naar de bruiloft. Wel zo veilig.

15. RSVP al navragen bij de Save the date. De meeste mensen vragen hun gasten pas om zich aan of af te melden bij het uitsturen van de uitnodiging. Echter dit is ongeveer 6-8 weken voor de bruiloft. Veel fijner en handiger is om dit meteen bij de save the date te doen. Je weet dan precies hoeveel gasten je hebt, hoeveel stoeltjes je moet bestellen, welke naamkaartjes, hoeveel menukaartjes, hoeveel rijen bij de ceremonie, hoeveel bedankjes je moet bestellen, je kunt de indeling van de tafels maken etc. Dit scheelt veel stress vlak voor de bruiloft omdat je deze dus al ruim van te voren met het juiste aantal kunt bestellen (tip: het is sowieso altijd handig om wat extra te bestellen).

16. Voorkom verwarring door de envelop alleen te adresseren aan de genodigden.Dus niet familie ter Huurne, maar dan echt uitschrijven Vivian ter Huurne, anders denken gasten dat hun kinderen ook zijn uitgenodigd. Zorg voor duidelijke communicatie, dat voorkomt teleurstellingen of verwarringen.

17. Plak de enveloppen dicht met een gepersonaliseerde sticker. Scheelt heel veel tijd en onhandig gedoe met dichtplakken of een vieze tong ;-).

18. Zomers weer: maak een SOS kit voor de gasten op het toilet. Met daarin absolute must-have: zonnebrandcrème, antimuggenspray, after-bite, smintjes, deodorant, schuifspeldjes, paracetamol. Je gasten zijn je dankbaar!

Mon et Mine

SOS & Beauty life hacks

19. Champagne snel koud krijgen: Vul een dichte krat of kuip met water, ijsklontjes erin en flink wat zout (afhankelijk van hoeveel je wilt koelen, maar een half pak heb je zeker nodig). Door het zout, wat een chemische reactie teweegbrengt, wordt het koelproces versneld (zout verlaagt tevens het vriespunt van het water, waardoor het sneller kouder wordt). Belangrijk is wel dat je er koud water bij doet zodat de blikjes helemaal omgeven worden door water. Binnen een half uur is je champagne ijskoud.

20. Wijn koel houden met bevroren fruit. Het ziet er en lekker uit en doet hetzelfde werk als een ijsklontje.

21. Rode wijnvlekken krijg je eruit met witte wijn of zout. Alom bekend maar toch onmisbaar in de wedding lifehacks. Het zal je maar gebeuren.

22. Rode wijnvlekken van je tanden en lippen krijg je eraf met spa rood. De spa rood bubbelt de tannines van je lippen en tanden af.

23. Snel emotioneel, vraag je visagiste dan om waterproof mascara.

24. Zorg voor blotting paper. Blotting paper zijn papiertjes die overtollige olie van je huid af halen door deze te deppen op de plekken waar je huid glimt. Zonder dat je make-up verpest wordt. Heel handig!

25. Smeer je bovenbenen in met talkpoeder of deodorant. Voor als je niet gezegend bent met een ‘gap’ tussen je benen, kan het soms wat schuren als het erg warm is en je benen langs elkaar heen gaan. Talkpoeder aan de binnenkant van je benen of deodorant helpt dan enorm zodat het niet gaat irriteren.

Mon et Mine

Planning & draaiboek

26. Creëer een eigen wedding mailadres. Dit zorgt voor orde in je mailbox en alles binnen handbereik wat met de bruiloft te maken heeft. Ook handig voor de RSVP’s. Zorg dat je hier een apart mapje voor aanmaakt.

27. Zet al je wedding documenten op google docs. Zo kun je er altijd bij. Ook het maken van een excel sheet (zet deze ook in je google drive) waarin je alles van de bruiloft zet, is heel handig. Van het budget, gastenlijst tot een checklist. Bruidsparen van het Bruidsmeisje krijgen een compleet excel document waar we de hele bruiloft in kunnen plannen: zoo handig!

28. Maak een gepersonaliseerde wedding website. Tegenwoordig zijn we allemaal digitaal georiënteerd. De trouwkaart (en brief van de ceremoniemeesters) raakt vaak zoek of vergeet je mee te nemen (naar het buitenland). En hoe fijn is het dan dat je alle details altijd bij de hand hebt, van het adres, parkeerinformatie, route, dresscode, het invullen van de RSVP, het programma. Je gasten zullen je dankbaar zijn! P.S. wist je dat alle bruidsparen van het Bruidsmeisje een eigen wedding website krijgen?

29. Stop de pagina’s van je draaiboek in een showmap met frontviewDat werkt zoveel handiger dan een nietje in je draaiboek of in een gewoon mapje. Je bladert er snel doorheen, je pagina’s worden niet vies en je kunt hem makkelijk open leggen als je bv de naamkaartjes voor de dinerseating uit aan het leggen bent.

30. Verwerk een smoelenboek in je draaiboek. Zorg voor goed lijkende foto’s (zonder zonnebril) van de belangrijkste mensen. Zo weet je zeker dat de trouwambtenaar de juiste mensen aanspreekt, je ceremoniemeester deze mensen meteen persoonlijk kan aanspreken en de fotograaf weet wie ze zeker niet moeten vergeten om extra op de foto te zetten.

31. Maak een seating met post-its. In het begin wil je nog een beetje schuiven met de tafelindeling. Door de tafels uit te knippen en de namen van alle gasten op van die smalle gekleurde post-its te schrijven, kun je heel makkelijk schuiven en mensen verplaatsen totdat je de perfecte seating hebt bedacht! Dit werkt handig voor zowel ronde als rechte tafels. Verwerk het daarna in excel.

32. Leg de dinerkaartjes voor de dag al op volgorde per tafel. Dat scheelt zo onwijs veel werk als je dit al netjes op volgorde hebt liggen. Dan is je ceremoniemeester of weddingplanner in een handomdraai klaar en heeft hij/zij tijd over voor andere dingen.

33. Wisselen tijdens het diner? Zorg voor naamkaartjes met cijfers. Op de dinerseating staan dan de namen corresponderend met de cijfers en waar ze de eerste en de tweede ronde zitten. Zorg dat de cijfers oplopend zijn langs de verscheidene tafels, dat maakt het het makkelijkste. Zorg dat de gasten dan ook hun bestek, glas en servet meenemen. Overigens is het allermakkelijkste als alleen het bruidspaar wisselt tijdens het diner met een ander koppel.

34. Dieetwensen & allergieën verwerken in de seating. Vergeet deze niet te inventariseren bij je gasten én je crew. Zorg ervoor dat de seating die je maakt voor je gasten dat daarin de dieetwensen zijn verwerkt. Dit is voor de bediening stukken makkelijker met uitserveren.

35. Programma waaiers zelf maken met ijsstokjes. Voor een hete zomerse dag zijn ze onmisbaar: de waaiers. En hoe tof is het als je deze verwerkt in het thema van de dag en er programma waaiers van maakt. Twee vliegen in één klap. Via cotton bird kun je ze bestellen en daarna zelf maken. In deze video leg ik uit hoe je deze programma waaiers van cotton bird in elkaar zet.

36. Budgettip: Zorg dat je locatie met eten en drinken maar max 50% van je budget is. Reken voor een daggast gemiddeld € 100 p.p. en voor een avondgast € 40. Dan weet je ook hoeveel gasten je ongeveer kunt uitnodigen.

Anna Paulina Photography

Trouwdag & Styling

37. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar zorg dat je geen melkproducten, uien of heel vettig eet vlak voor de bruiloft. Dat zorgt namelijk voor een opgeblazen gevoel en dan voel je je toch iets minder happy in je trouwjurk.

38. Zorg dat je iets aandoet met knoopjes in de ochtend tijdens het gereedmaken. Dan hoef je je shirt of jurkje niet over je hoofd uit te trekken en raakt je make-up en haren niet in de war ;-)

39. Spray parfum in je haar. Dan blijft je favoriete geur het langste hangen. Ook op je polsen en achter je oren.

40. Zorg ervoor dat de styling per onderdeel in één doos zit met op de voorkant wat er in die doos zit. Dus een aparte doos voor de ceremonie, met daarin bv de naamkaartjes, happy tears zakdoekjes, programma waaiers, ringendoosje, kinderakte. En schrijf dit op de bovenzijde van de doos. Specifieke wensen? Maak er dan een foto van hoe je iets wil hebben staan of liggen en print dit uit en plak het op de voorzijde van de doos.

41. Wat nog meer mee te nemen in je kit:

  • Touw
  • Plakband
  • Naald en draad (in de juiste kleur van de bruidsjurk): op de een of andere manier laat er vaak iets los van de jurk en heel fijn als je dan even snel het kunt vastnaaien. Ik denk dat ik deze 1 op de 5 keer wel moet gebruiken.
  • Pleisters
  • Paracetamol
  • Dubbelzijde tape

42. Smeer wat vaseline rond je ringvinger vlak voor de trouwceremonie. Door de zenuwen en het warme weer zwellen je vingers vaak op en dan kan het omdoen van de trouwringen nog wel eens lastig gaan. Of zorg dat één van de getuigen een tubetje vaseline bij de hand heeft just in case.

43. Buiten trouwen zorg altijd voor versterkte muziek en microfoon voor de trouwambtenaar. Buiten vervliegt geluid heel snel en ook al ben je met een klein gezelschap, dan nog is een microfoon en versterkte muziek aan te raden.

44. Zorg dat de speech van de trouwambtenaar niet wegwaait door deze vast te zetten met een wasknijpers. Ook zodat de bladeren niet omslaan.

45. Felicitatierij voorkomen door dit aan het einde van de ceremonie te vragen.Als weddingplanner doe ik aan het einde van de ceremonie altijd kort wat mededelingen. Dit zou je bv ook aan je trouwambtenaar kunnen vragen. Dan weten mensen precies waar ze aan toe zijn en wat er gaat gebeuren na de ceremonie. Als je de gasten vraagt om geen rij te maken en te zeggen dat het bruidspaar rondloopt na de ceremonie, voorkom je ook echt een rij. Zorg wel dat iedereen meteen een hapje en een drankje krijgt, door eerst het toostmoment te doen, de taart aan te snijden en dan rond te lopen voor de felicitaties. Dat werkt het fijnste!

46. Bovenste stukje van je taart invriezen? Zet de bruidstaart eerst 20 minuten onbeschermd in de vriezer. Daarna pas inpakken met 3 lagen folie. Als je de taart er dan uithaalt blijft de folie niet aan de buitenkant van de bruidstaart vastplakken.

47. Hoe weet je of iedereen in het gastenboek heeft geschreven? Leg een papiertje naast het gastenboek waar mensen hun naam kunnen afvinken, zo weet je zeker of iedereen hem heeft ingevuld en anders kan je ceremoniemeester nog even specifiek langs deze gasten gaan.

48. Droomlocatie die moeilijk doet over het geluidniveau? Een silent disco kan een heel tof alternatief zijn! Je kunt zelfs meerdere kanalen op je koptelefoon zetten. Vraag je DJ om advies wat mogelijk is binnen het geluidslimiet wat de locatie aangeeft.

49. Een donker pad naar de locatie vanaf de parkeerplaats verlichten met gave ledballonnen. Overdag toffe versiering door de ballonnen langs het pad en in de avond gaan ze aan door de ledlampjes die je erin hebt gedaan. Zorg ervoor dat de ledlampjes sterk genoeg zijn!

50. Boek je honeymoon niet meteen de dag na je bruiloft. Het is fijn om nog even langs huis te kunnen, cadeautjes veilig op te bergen, kaartjes te lezen en niet ook nog eens je honeymoon koffer naar je trouwlocatie (waar je wellicht ook overnacht) hoeft mee te nemen. Scheelt veel stress als je er nog een dag tussen laat zitten.

Lees meer blogs

Curaçao: het ideale trouweiland!
25 december 2013

Curaçao: het ideale trouweiland!

Wanneer je overweegt om te gaan trouwen, denk er dan eens aan om te trouwen op Curaçao of boek je huwelijksreis naar dit prachtige eil.. Lees meer
Invitation please!
27 februari 2012

Invitation please!

Credits: Our Labor of Love De uitnodiging is voor de meeste gasten de eerste kennismaking met je bruiloft en het is dan ook belangri.. Lees meer